L’eliminació del requisit de presentació d’un esbós
acabat i la incorporació d’un procés de selecció basat més en la valoració dels
artistes que en la d’un projecte concret són algunes de les novetats que
inclouen les bases per a les falles municipals de 2017, que s’aprovaran en la
pròxima reunió de la Junta de Govern local. En la presentació, el regidor de
Cultura Festiva, Pere Fuset, ha destacat el criteri estrictament artístic que
se seguirà en la selecció, així com l’acord a què s’ha arribat amb el Gremi
d’Artistes Fallers per a la redacció de les noves bases.
Segons ha explicat Pere Fuset, l’objectiu que es
perseguix amb les noves bases és que el procés tinga “més interés per als
artistes, a més d’establir vies d’accés més àmplies i diverses”. Al concurs per
a les falles municipals de 2017 podran optar artistes que hagen plantat falla
en els sis anys anteriors, equips artístics multidisciplinaris que incloguen un
artista faller que complisca els requisits o artistes plàstics que complisquen
els criteris establits pel Gremi. El termini per a la presentació d’artistes i
equips aspirants finalitzarà el pròxim 30 d’abril. La dotació econòmica es
manté en 170.000 euros (10% d’IVA inclòs) per a la falla gran i 25.000 (10%
d’IVA inclòs) per a la infantil. L’Ajuntament assumirà els costos de decoració
i seguretat, mentre que als artistes se’ls requerirà fer-se càrrec de les
despeses de transport i muntatge de la falla.
El tradicional concurs d’esbossos serà reemplaçat per un
procés de selecció centrat en els artistes o equips, que hauran d’aportar el
seu currículum i una memòria de les obres realitzades. Els artistes detallaran
el seu projecte en una memòria d’un màxim de 5.000 paraules acompanyada de
materials gràfics, dissenys previs i especificacions tècniques i materials.
Segons el regidor Fuset, “es valorarà la complexitat dels elements proposats,
la seua originalitat, la qualitat conceptual i molt especialment el seu
caràcter satíric, la integració amb l’espai de la plaça i la facilitat
d’accés”. L’ús de materials naturals que faciliten una cremà neta també serà
tingut en compte, però Fuset ha posat l’accent que “no es restringirà l’ús de
materials sintètics”.
La selecció d’artistes serà realitzada per dos comités,
un per cada falla. El regidor de Cultura Festiva assumirà la presidència, amb
veu i sense vot, igual que el membre de la Junta Central Fallera que exercirà
de secretari. Els responsables últims de la selecció seran cinc vocals triats
per la seua competència en qüestions artístiques i buscant una representació
paritària. Fuset ha assenyalat que esta fórmula “és la que se seguix en tots
els concursos artístics de l’Ajuntament, la qual cosa recalca la nostra
intenció d’igualar les Falles amb la resta de les arts”.
Les bases s’han redactat enmig d’un diàleg “obert i
fluid” amb el Gremi d’Artistes Fallers, que ha sigut reconegut per Pere Fuset.
La directiva del Gremi ha valorat molt favorablement la supressió del requisit
de presentació d’un esbós finalitzat: “Eixa condició no agradava a ningú. Si el
treball resultava rebutjat, suposava una pèrdua notable de temps i diners per a
l’artista. A més, d’esta manera el projecte resultarà molt més viu”.