PAGINAS

jueves, 28 de mayo de 2020

L’Ajuntament de Valencia crea mesures econòmiques i socials per a protegir els treballs vinculats a les Falles

  • El consistori realitza el pagament de les subvencions a les Falles per un valor de 4,5 milions d’euros.
  • Les comissions falleres rebran esta setmana les subvencions fins al 62,5% dels seus pressupostos després de la suspensió de les festes.
En este mateix sentit, el vicealcalde ha anunciat que a partir de esta mateixa setmana ja es faran efectius els pagaments de les subvencions a les comissions falleres del 62,5% dels seus costos, de manera que puguen fer front a les despeses compromeses amb els seus distribuïdors, i que, en termes totals, suposen un muntant de 4,5 milions d'euros.
D'esta manera, l'Ajuntament dona suport a l'activitat i la continuïtat de l'àmbit faller en el seu conjunt (tot el sector productiu que es desenvolupa en el seu entorn: artistes fallers, floristes, indumentaristes, pirotècnia, carpes…). Com és conegut, l'Ajuntament subvencionava tradicionalment el 25% del cost dels monuments fallers, però  després de la suspensió de les festes de Falles, es va aprovar que del 75% restant, que històricament havien assumit les comissions falleres, l'Ajuntament finançaria el 50%, és a dir, el 62,5% del cost total, amb l'objectiu que les comissions falleres pogueren complir amb els seus compromisos amb una sèrie d'empreses xicotetes a les quals l'equip de govern local ha volgut també ajudar.
Precisament, la setmana passada ja es va fer efectiu el pagament de les ajudes de l'Ajuntament a les comissions falleres per a la il·luminació decorativa dels carrers de la seua demarcació corresponents a l'exercici 2020, per un import total de 210.000 euros. Això suposa una subvenció de fins al 16% del cost, que les comissions ja tenen abonat en els seus comptes.
Subvenció de falla condicionada en 2021 i 2022
  • Galiana també ha detallat el passat dimarts en l’Assemblea de Presidents com es condicionarà els dos pròxims anys la subvenció municipal per a les falles. 
Galiana també ha confirmat els detalls a les comissions falleres, durant l’Assemblea de Presidents telemàtica, com quedaran condicionades en els dos pròxims exercicis les subvencions habituals de l’Ajuntament per un valor total del 25 % del cost total de cada falla. “Per protegir el treball dels artistes fallers hem arribat a un acord amb ells i amb les comissions falleres que inclou un Pla de Treball 2021/22 que garantirà que les inversions en falla siguen, cada any, d'un 75 % d’allò invertit en les falles de 2020”, ha explicat el regidor. 
Per a l'exercici 2020 / 2021, eixe 75% es podrà repartir entre una inversió per reparar i condicionar les falles d’enguany, que ara tenen emmagatzemades, i un avanç de les falles de 2022. Tot açò s'haurà de planificar durant les pròximes setmanes i permetrà accedir a les subvencions municipals habituals per la quarta part de la inversió destinada a l’element central de la nostra festa gran, la falla.
En altre ordre de coses, Galiana ha confirmat que la setmana passada es va procedir a fer els pagaments de les subvencions per il·luminació de carrers –amb un import total de 210.000 euros- i que esta setmana s’acabarà de pagar l’ajuda extra per un 37,5 % del cost de les falles d’enguany, acordada de forma excepcional per contribuir a la liquiditat de les comissions falleres i que estes pogueren pagar els seus proveïdors reduint els efectes negatius de la crisi econòmica vinculada a la pandèmia per la COVID-19.
Per finalitzar, Galiana ha confirmat que esta setmana començarà la retirada i el trasllat a Fira València dels 205 ninots grans i els 110 ninots infantils que no han sigut retirats per les seues comissions falleres o els artistes que els han fet i que continuen, per tant, al Museu de les Ciències que ha acollit l’Exposició del Ninot d’enguany.
Cultura festiva avançarà el 80% del pagament a empreses pirotècniques que no han pogut disparar en març per la crisi sanitària
  • Acord entre l’Ajuntament de València, a través de la Regidoria de Cultura Festiva, i una desena d’empreses pirotècniques que havien de disparar diversos espectacles durant el mes de març però que no ho varen poder fer per l’evolució de la pandèmia internacional per la COVID-19.
Segons ha avançat el regidor de Cultura Festiva, Carlos Galiana, l’acord establix que l’Ajuntament avança ara un 80% del pagament que havien de rebre les pirotècnies, que dispararan enguany –en una data i unes condicions encara per confirmar-; el 20 % restant del pagament també el rebran enguany.
Les 10 empreses pirotècniques tenien encarregats espectacles pirotècnics que varen quedar en l’aire amb la suspensió de tots els actes fallers en març. En concret, restaven 10 mascletaes, l’Alba de les Falles, tres castells de focs artificials –inclosa la Nit del Foc- i la cremà de les falles municipals. “Amb este acord volem que les empreses pirotècniques disposen de liquiditat, a l’igual que les pirotècnies que sí van poder disparar durant els primers dies de març –que ja han cobrat totes- i que tinguen la confirmació que al llarg d’este 2020 dispararan l’espectacle pendent”, ha afirmat Galiana.
El consistori augmenta fins als 200.000 euros les ajudes dirigides als artistes fallers a conseqüència de la crisi sanitària per la COVID-19
  • La regidora de Desenvolupament Econòmic, Pilar Bernabé, va explicar ahir per videoconferència als mitjans de comunicació les ajudes que l'Ajuntament de València ha llançat dirigides als artistes fallers amb l'objectiu que “puguen mantenir la seua activitat econòmica” a causa de la pandèmia per la COVID-19.
  • Les ajudes s'incrementen dels 100.000 a 200.000 euros, dels quals cada artista podrà rebre un màxim de 5.000 euros, sempre que desenvolupen la seua activitat a la ciutat de València, entre altres requisits.
  • “Volem ajudar i afavorir als artistes fallers que han decidit continuar apostant per la ciutat de València per a continuar exercint la seua activitat”, ha remarcat Bernabé.
Bernabé ha recordat que “des del mes de febrer en l'Àrea de Desenvolupament Econòmic ens reunim amb el gremi d'artistes fallers perquè ja existia la voluntat i sensibilitat de l'Ajuntament de donar-los suport de manera decidida per a la consolidació empresarial”. Unes ajudes que ara, a causa de les conseqüències de la pandèmia de la COVID-19, fan un pas més passant dels 100.000 euros estipulats en un primer moment fins als 200.000 euros. “Hem volgut fer un esforç amb esta pujada per als artistes fallers que tinguen la seua seu social i taller a la ciutat de València, per a cobrir coses tan comunes com la despesa corrent, lloguer, llum, aigua, despesa de proveïdors, pintura, impressió en 3D o fins i tot qüestions que tinguen a veure amb programes informàtics que necessiten”, ha explicat Bernabé, qui ha insistit que “volem contribuir perquè veuran afectats els seus ingressos i la seua activitat artesanal, i volem que siga el menys dur possible”. D'esta manera cada artista faller podrà rebre un màxim de 5.000 euros per a “descomptar i justificar tot este tipus de despeses”.
En este sentit, la regidora de Desenvolupament Econòmic ha remarcat que s'ha ampliat el termini perquè els artistes fallers que es beneficien de les prestacions puguen justificar estes despeses. “Hem augmentat el termini de l'1 de gener de 2019 al 15 de març de 2020, creiem que és temps suficient per a justificar les despeses. Hem buscat tot tipus de facilitats per a poder ajudar-los al fet que s'acullen a les ajudes el màxim possible”, ha indicat. Així mateix, sobre les principals inquietuds i preocupacions del gremi, Bernabé ha reconegut que “encara que som conscients que les reivindicacions del sector no es limiten a València, esta és l'administració municipal, i des de la meua àrea només podem ajudar als qui desenvolupen l'activitat econòmica a la ciutat. Hem de limitar-nos a la nostra àrea de competència”.
L’edil ha advertit que esta línia d'ajudes conformen una primera fase a la qual li seguirà una segona ja que “hem de pensar com contribuirem a dinamitzar el sector i la professió en el futur, haurem de treballar per a veure els reptes als quals ens enfrontem en els pròxims mesos i fins i tot anys, 2021 i 2022, per a aguditzar l'enginy i veure com podem contribuir al fet que tinguen una major activitat econòmica els artistes fallers”. “Estes primeres ajudes són d'urgència perquè entenem que fins a finals d'any tindran una aturada important i no volem que tanquen la persiana”, ha prosseguit.

Requisits de les ajudes i terminis per sol·licitar-les
Pel que fa als requisits per a poder accedir a les ajudes, els artistes fallers hauran de desenvolupar la seua activitat a la ciutat de València; haver signat un contracte per a realitzar la falla d'una Comissió reconeguda; estar al corrent dels pagaments a la Seguretat Social i Hisenda; no haver rebut cap altra ajuda amb el mateix objecte; i no tenir deutes pendents amb l'Ajuntament de València. Unes ajudes que Bernabé ha subratllat que són “incompatibles amb qualsevol altra mena d'ajuda directa de l'Ajuntament de València” ja que es pretén “arribar al màxim nombre possible d'afectats”.
La regidora de Desenvolupament Econòmic ha indicat que la “voluntat” per part del consistori és la d'aprovar esta línia d'ajudes en la pròxima Junta de Govern Local, desprès que es publique al Butlletí Oficial de la Província i una vegada publicat establir “30 dies naturals de termini per a presentar les sol·licituds”. “Ens agradaria que a mitjan mes de juliol ja estiguera acabat el termini de presentació de les ajudes i, a partir d'este moment, com tan poc és una gran quantitat de nombre de persones els qui ho presentaran que es tramite el més ràpid possible i que puguen cobrar al setembre o octubre”, ha apuntat Bernabé, qui ha posat en valor que “en total les línies d'ajuda que ha habilitat l’Ajuntament de València per la COVID-19 ascendeixen a 10 milions d'euros”.